New York, ňu jórk

New York, ňu jórk
Miriam Šramová

Prišla som, videla som, ….. a napísala som.

Nikdy ma ani vo sne nenapadlo, že mne, ako správnemu slovenskému “domasedovi” sa podarí vystrčit päty niekde ďalej ako sú hranice Európy. Tak som teda tu. V New Yorku. Trochu za štúdiom a trochu za prácou. Počas môjho takmer rok trvajúceho pobytu sa snažím chodiť s otvorenými očami, poznávať ľudí a pulzujúci život okolo mňa. Môžem sa s vami podeliť o moje postrehy, zážitky či skúsenosti z tohto mesta. Dnešná pilotná téma bude teda o Manhattane a nakupovaní.

I love NYC. – Starý a každému dobre známy nápis. Síce veľmi skomercializovaný, ale o to viac vystihujúci “americký sen” a zároveň spájajúci všetkých do jednej veľkej rodiny. Rodiny, ktorá je tak rôznorodá, že nie nadarmo sa Manhattan nazýva Melting Pot – teda nádoba, v ktorej je zmiešaná všehochuť najrozmanitejších kultúr, farieb pleti, vôní, národností či náboženstiev. A hoci to v tomto kotli vrie a žije sa tu naplno, dýcha na vás akási ľahkosť a noblesa, vyplývajúca možno zo známeho životného postoja byť v pohode, teda cool.

Manhattan, familiárne tiež prezývaný Big Apple, je malý ostrovček na juhu štátu New York. Tento kúsok zeme má však 10 miliónov obyvateľov a ďalších 10 miliónov, ktorí sem denne prichádzajú. To preto, lebo New York City je stále miestom neobmedzených možností. Tichými svedkami využitých možností a schopností sú nahusto postavené biznisové chrámy – k nebu sa týčiace veže mrakodrapov. Ponuky pre zábavu, prácu, biznis, športy, vedu, štúdium, využitie voľného času, nákupy a čokoľvek iné, sú takmer neobmedzené. A dobré ponuky sa jednoducho neodmietajú.

Manhattan ako srdce jedného z najväčších miest sveta je mestom, ktoré nikdy nespí. Bary, reštaurácie a pouličné stánky, ba dokonca aj práčovne, fitness kluby a manikúry sú otvorené 24/7. Times Square je rovnako plný v utorok ráno ako v sobotu cez noc. Za každého počasia. Motajúci sa turisti, fotiaci Japonci a uponáhľaní miestni. Stále to tu žije. Aj preto vám môže Big Apple pripomenúť jablko, do ktorého sa dá zahryznúť stále nanovo a šťavnato.

Nákup v NYC je jedným z najväčších lákadiel tejto metropoly. Od “fancy” štýlových butikov cez veľké centrá mnohých značiek ako napríklad Bloomingdale’s na tretej Avenue, Loehmann’s na siedmej Avenue alebo Century 21 priamo pred Ground Zero. Tieto “snové” nákupné centrá sú plné takzvaných “last calls”, teda posledných ponúk, ktoré značky ako DKNY, Calvin Klein, Prada či Valentino majú za tie najnižšie ceny. Vnútri to vyzerá ako na veľkom indoorovom blšáku. Masa ľudí prehrabávajúcich sa v haldách handier, takmer bez systému. Jediné, čo sa tu rozlišuje, sú dámske a pánske veci. Nákupné nebo sa najmä v čase akcií mení na niekoľkoposchodové peklo, kde vyhráva ten dravší, rýchlejší a s lepším nosom na tú najlepšiu vychytávku. Aj to je Amerika. Ber a užívaj si alebo bež domov s prázdnymi rukami. Kríza – nekríza, s prázdnymi rukami tu ide málokto. Všade vidíte veľké papierové tašky plné novo-nakúpených úlovkov, ktoré čakajú na odstrihnutie štítkov doma alebo v hotelovej izbe.

Pocit, keď ste hrdým vlastníkom šiat od Fendiho za 90 dolárov, je neuveriteľný. Pravdu povediac, ani sa veľmi nečudujem tejto americkej mentalite. Každý tu chce žiť na kredit. Pri pohľade na tie obrovské zľavy máte neodolateľnú chuť bežať do prvej banky a pýtať si kreditku. A to aj vtedy, keď ste turistom na týždeň.

Fifth Avenue je korzom shopoholikov. Ak poviete taxikárovi, nech vás zoberie na nákupy, vysadí vás práve tu. Obrovské sklenené výklady na “päťke” lákajú všetkými možnými spôsobmi. Napríklad pohodová obľúbená značka pre mladých, Abercrombie, neváha postaviť do dverí mladého urasteného mladíka, ktorý má na sebe iba rifle a flip flopky. Oplatí sa vystáť rad spolu s nedočkavými nákupuchtivými teenagermi a vdýchnuť silný naparfumovaný vzduch. To preto, lebo každá jedna vec je navoňaná. Pri vchode vás víta krásna mladá slečna alebo mládenec, ktorý zákazníkov neváha osloviť familiárne: Hey guys, how are you doing today? Všetko pôsobí mlado, sviežo a štýlovo. Personál vyzerá ako chodiaca reklama na značku Abercrombie. Predavačky zasa, akoby si práve odskočili zo súťaže Miss Universe na brigádu. Ceny sú síce relatívne vysoké, ale stále viac než o polovicu lacnejšie ako v Európe. Kvalita a štýl sa nedá porovnávať s klasickými európskymi materiálmi a strihmi. Povestný sob vyšitý na polo tričkách alebo “comfy” mikiny sú zárukou amerického štýlu. Takmer nesmrteľného.

Ak mate chuť na nejaký extrémne drahý kúsok, nenechajte si ujsť napríklad topánky od Manola Blahnika alebo Jimmy Choo. Koktejlové šaty od Michaela Korsa sú takmer povinným prvkom v šatníku každej ženy ktorá si potrpí na nadčasové a luxusné veci. Outfit doplniť o kabelku od Marca Jacobsa a môžete vyraziť na jachtu kamkoľvek – trebárs aj do Monaka. Tieto maličkosti sa dajú zohnať v obchodnom dome Saks Fifth Avenue. Majú všetky svetoznáme značky, pričom veci začínajú od horibilných súm a pokračujú ešte vyššie.

Školáckou chybou by bolo vynechať návštevu najznámejšieho klenotníctva Tiffany v NYC. V tejto krásnej budove s vyleštenými výkladmi na Fifth Avenue nájdete šperky od výmyslu sveta vyrobené z najrozličnejších materiálov. Návaly ľudí na prvom poschodí svedčia o tom, že tu sa predávajú cenovo najprístupnejšie výrobky tejto prestížnej značky. Aj keď – nazvať priemerný prsteň za 25 tisíc euro cenovo prístupným sa mi zdá trošku drzé. K videniu je aj klenot Tiffanyho – najväčší žltý diamant na svete s váhou 128,54 karátov. Samozrejme, nevyčísliteľnej hodnoty. Na druhom poschodí je ľudí už pomenej – tam sa predávajú zásnubné prstene. Vyššie idú iba “fajnšmekri” ktorí zháňajú tie najlepšie kúsky. Dostať tu môžete napríklad šperky od známej návrhárky Palomy Picasso – dcéry známeho Paola alebo kryštál. Nosiť Tiffanyho zakúpeného na Fifth Avenue je ako nosiť kus pamiatky na Manhattan.

Ďalšou zastávkou v nákupnom maratóne by určite mal byť obchod Duffy’s, ktorý sa nachádza v downtowne, hneď vedľa Wall Street. Na dvoch podlažiach tu nájdete oblečenie, topánky, kabelky a bytové doplnky rôznych značiek. Samozrejme, to všetko za viac ako polovičné ceny, pričom výnimkou nie sú 80 percentné zľavy. Problémom môže byť nedostatok personálu pri tovare, tak ako pri pokladniach.

New York City je takisto aj centrom všetkých elektronických noviniek a vymožeností. Práve preto sa spoločnosť Apple rozhodla predviesť svoju najhorúcejšiu novinku na trhu inPad práve tu. V presklennej budove na Fifth Avenue sa stretli hádam všetci nadšenci, ktorí chceli zazrieť a vyskúšať si túto novú “IT hračku”. Pred pokladňami stáli dlhé rady mladých zákazníkov, ktorí za ňu neváhali obetovať 500 dolárov. Hold, byť IN niečo stojí.

Možností na nákup je v NYC neúrekom. Výber obchodov závisí od trpezlivosti partnera a dostatočného limitu na kreditke. Dá sa tu minúť neobmedzené množstvo peňazí. Ale aj s menším rozpočtom sa dá vyblázniť do sýta.

Niektoré podnikavé agentúry na Slovensku dokonca už teraz ponúkajú aj nákupné zájazdy do New Yorku. Spočiatku tieto ponuky na mňa pôsobili komicky – akoby sa ponúkal zájazd niekde do Frýdka Místka a nie do tejto obrovskej metropoly za oceánom. Ak však len raz okúsite chuť Manhattanu – tohto Veľkého jablka – určite Vám zachutí a tohto apetítu sa tak rýchlo nezbavíte. Tak ako mnohí pred vami a mnohí po vás.

Text, foto: Mária Gezeová

3. mája 2010

Súvisiace témy:

Najčítanejšie za 24 hod

Autor: Maja Gezeová