Tunel Višňové na úseku D1 by mali preraziť až v polovici tohto roka

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
|
Tunel Višňové na úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala by mal byť prerazený až v polovici tohto roka. Na snímke práce na úseku diaľnice. Foto: ndsas.sk.

Národná diaľničná spoločnosť si uplatní sankcie voči taliansko-slovenskému zhotoviteľovi stavby úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, ak meškanie bude vyššie, ako možný oprávnený nárok na predĺženie lehoty výstavby. 

BRATISLAVA 17. januára (SITA) – Tunel Višňové na úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala by mal byť prerazený až v polovici tohto roka. Taliansko-slovenské konzorcium spoločností Salini Impregilo a Dúha, a. s., Bratislava nesplnilo termín prerazenia tunela do konca minulého roka. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) potvrdila, že eviduje časový sklz na viacerých stavebných objektoch na stavbe úseku diaľnice. Ten mal byť pôvodne hotový do konca roka 2019, no pre omeškanie sa lehota výstavby môže predĺžiť o pol roka.

„NDS dostala nárok zhotoviteľa na predĺženie lehoty prerazenia tunela Višňové. V prípade, že meškanie zhotoviteľa bude vyššie, ako možný oprávnený nárok na predĺženie lehoty výstavby a tým aj na predĺženie kontrolného termínu na prerazenie tunela, NDS si uplatní sankcie podľa zmluvy. O posúdení nároku rozhoduje nezávislý stavebný dozor,“ informovala agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

Michaela Michalová
Hovorkyňa NDS Michaela Michalová. Foto: ndsas.sk.

Výstavba úseku s tunelom Višňové trvá od leta 2014

Štvorpruhový úsek D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala bude mať dĺžku 13,5 kilometra, z toho dvojrúrový tunel Višňové 7,5 km. Výstavba diaľnice južne od Žiliny trvá od leta 2014, zmluvná cena stavebných prác predstavuje 409,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (491,76 mil. eur vrátane DPH).

Stavba je financovaná s využitím peňazí Európskej únie v rámci dvoch programových období – z Operačného programu Doprava 2007 – 2013 a Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020. Súčasťou úseky budú mosty v celkovej dĺžke 2 626 metrov, protihlukové steny v dĺžke 871 metrov, križovatka Lietavská Lúčka, odpočívadlo Turie a stredisko správy a údržby diaľnice Žilina.

Stavebné konzorcium vyzvali na zvýšenie kapacít 

„Veľkým problémom je aj nedostatočné materiálno-technologické a personálne nasadenie zhotoviteľa, zhoršené geologické podmienky, napríklad, nad výlomami počas razenia tunela, ale aj novo identifikované zosuvy na stavbe,“ upozornila Michalová. „Zhotoviteľa sme vyzvali na zvýšenie kapacít na stavbe a predloženie akceleračného plánu, ktorý zabezpečí dodržanie zmluvného termínu výstavby úseku,“ dodala hovorkyňa NDS.

Výstavba úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové- Dubná Skala. Foto: ndsas.sk.

Zhotoviteľovi hrozí pokuta dva milióny eur

Denník Hospodárske noviny (HN) v stredu informoval, že po nedodržaní termínu prerazenia tunela Višňové koncom vlaňajška NDS pripravuje oznámenie, ktorým upozorní zhotoviteľa stavby, že im zo zákona hrozí za omeškanie pokuta dva milióny eur.

„Oznámenie o nároku bude pripravené do 19. januára tohto roka. Následne bude doručené stavebnému dozoru,“ uviedla Michalová pre denník. Stavebný dozor, ktorý tvoria spoločnosti ESP Consult zo Šamorína, SGS Czech Republic z Prahy a Infraprojekt z Bratislavy, rozhodne o oprávnenosti nárokov NDS.

Stavbári sa sťažovali na horšie geologické podmienky

Zhotoviteľ vlani na jeseň podľa HN žiadal o posunutie termínu z dôvodu, že výsledky geologického prieskumu v pôvodnej štôlni sa líšia od skutočných podmienok. „Kvôli zhoršenej geológii prichádza k strate – každý mesiac dvesto metrov oproti plánovanému výkonu v dobrej geológii,“ informovala vtedy mediálna poradkyňa spoločnosti Dúha Helena Tomková.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie NDS Národná diaľničná spoločnosť