NDS odštartovala výstavbu úseku R1 Banská Bystrica - Slovenská Ľupča, bude však náročná pre organizáciu dopravy

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Rekonštrukcia cesty
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com.
Tento článok pre vás načítala AI.

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) odštartovala výstavbu trojkilometrového úseku rýchlostnej cesty R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča. Na prvej etape prvotných prác sa bude podieľať zhruba stovka pracovníkov. Pred výstavbou je potrebné zamerať inžinierske siete, zriadiť prístupy a lokálne vstupy na stavenisko.

Nasledovať bude archeologický a pyrotechnický prieskum, odhumusovanie, preložky vodovodov, plynovodov a vedení elektrického napätia,“ informovali v utorok diaľničiari.

Výstavba bude náročná

Výstavba bude náročná na organizáciu dopravy, pretože v trase aktuálnej cesty prvej triedy I/66 sa bude stavať ďalší úsek R1, cesta I/66 sa preloží a doprava bude pokračovať v novej trase. Preložka cesty I/66 a jej úspešné sprevádzkovanie je zároveň prvým míľnikom stavby.

Existujúca cesta I/66 v súčasnosti prestáva vyhovovať kapacitným nárokom dopravy a stavebno-technický stav zaostáva za požiadavkami na bezproblémovú prevádzku. Takisto mostné objekty na I/66 sú v zlom technickom stave a na konci svojej životnosti,“ dodala NDS s tým, že v rámci budovania rýchlostnej cesty sa nevyhovujúci stav vyrieši.

Zhotovitelia stavby

Stavba R1 zahŕňa 12 mostov, mimoúrovňovú križovatku Šalková a v rámci výstavby sa premiestni takmer 880-tisíc kubíkov materiálu na násypy. Stavba v hodnote 87 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty bude financovaná zo štátneho rozpočtu.

NDS podpísala zmluvu so zhotoviteľmi stavby – spoločnosťami Doprastav a Metrostav DS v závere marca. Banskobystričania by sa mali dočkať vyriešenia jedného z najväčších dopravných problémov v ich regióne približne za viac ako dva a pol roka.

Vybudovanie mostu cez Hron

Trojkilometrový úsek už v rámci prvej etapy pomôže riešiť komplikovanú dopravnú situáciu najmä pri mestskej časti Šalková. Pre širšie okolie je najdôležitejšie vybudovanie nového mostu cez Hron, ten nahradí súčasný most na hranici životnosti.

Nová trasa R1 sa zo západnej strany prepojí s predchádzajúcim úsekom R1 Pribina, ktorým je severný obchvat Banskej Bystrice postavený v rámci PPP projektu.

Nový úsek odbremení vodičov

Nový úsek významne odbremení vodičov pri ranných a poobedňajších špičkách. Práve vtedy sa pri vstupe do Banskej Bystrice tvoria kolóny najmä od Brezna,“ informoval nedávno investičný riaditeľ NDS Július Mihálik.

Vyslovene o päť minút dvanásť sa rieši aj nový most cez Hron. Aktuálny je v zlom stavebno-technickom stave a v prípade jeho odstavenia by sa výrazne zhoršila dopravná situácia pre celý širší región,“ dodal.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Július Mihálik
Firmy a inštitúcie DoprastavMetrostav DSNárodná diaľničná spoločnosť (NDS)