Prevádzkovatelia malých letísk majú výhrady k časti návrhu zákona o príspevku v civilnom letectve

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Letisko Bratislava
Letisko M. R. Štefánika v Bratislave. Foto: bts.aero.
Nepáči sa im prípadná zmena štatútu letísk na letecké plochy. Žiadajú pripraviť úplne nový letecký zákon.

Prevádzkovatelia malých športových letísk majú výhrady k časti návrhu zákona o odplatách a o príspevku v civilnom letectve. Nepáči sa im najmä prípadná zmena štatútu letísk na letecké plochy. Žiadajú vypustiť túto časť zo zákona a pripraviť úplne nový zákon o civilnom letectve (letecký zákon), ktorý by túto problematiku riešil komplexne a nie v podobe prílepku.

Letecké organizácie sa obávajú budúcnosti malých letísk a prípadného záujmu developerov o využívanie týchto pozemkov. O návrhu tohto zákona v stredu rokovala komisia pre dopravu, výstavbu a cestovný ruch, ktorá patrí pod parlamentný výbor pre hospodárske záležitosti.

Návrhom zákona, ktorý pripravilo Ministerstvo dopravy a výstavby SR, sa budú poslanci zaoberať v druhom čítaní na najbližšej schôdzi Národnej rady SR.

Pôjde na ústavný súd

Člen Výkonnej rady Slovenskej federácie ultraľahkého lietania (SFUL) Marián Dado povedal, že pojem letecká plocha nie je v stavebnom ani katastrálnom zákone špecifikovaný.

„Riešenie leteckých plôch je protiústavný čin. Ak sa to schváli, určite to budeme riešiť ďalej. Pôjde podnet na ústavný súd. Žiadame, aby tento sporný paragraf bol zo zákona vytiahnutý,“ uviedol Dado.

„Nehovoríme, že zákon o odplatách je zlý. Treba ho určite riešiť, s tým nemáme problém. Ale takýto prílepok leteckého zákona je neprijateľný,“ dodal.

Letisko Žilina
Foto: Letisko Žilina.

Dado označil za nepochopiteľné, prečo sa ministerstvo dopravy v rámci leteckého zákona rozhodlo riešiť práve letiská.

„Je veľký predpoklad, že je tam tlak developerov, ktorí sa snažia dostať k týmto veľkým plochám. Namiesto toho, aby sa od rozdelenia republiky riešili predpisy, aby sa vydali a letiská boli ošetrené, tak ideme riešiť tento paragraf,“ upozornil Dado.

Németh: Nejde o tlak developerov

Generálny riaditeľ sekcie civilného letectva na ministerstve dopravy a výstavby Mário Németh na zasadnutí komisie vyhlásil, že by to nenazýval tlakom developerov.

„Na prevádzku letiska alebo leteckej plochy treba mať povolenie alebo podmienky stanovené Dopravným úradom. Sú tam sťažnosti na hluk, lietanie nad domom, rušenie súkromia,“ poznamenal Németh.

„Preto, aby sme vedeli každú takúto plochu alebo letisko chrániť, musíme operovať tým, čo je legálne, čiže prevádzkovým povolením, alebo podmienkami,“ uviedol sekčný riaditeľ.

Letisko kosice1.jpg
Letisko Košice

Pokiaľ ide o ochranné pásma letísk, Dopravný úrad má podľa Németha šesť- až sedemtisíc podaní ročne. Ochranné pásma drží aj nad stavbami, ktoré už ani neexistujú, sú zarastené, či slúžia na iný účel. Všetky takéto plochy, resp. letiská, ak splnia podmienky, by mali byť naďalej zachované, slúžiť na výcvik či práškovanie.

„Na takej leteckej ploche je možné vykonávať všetko okrem leteckej obchodnej dopravy, pravidelnej alebo charterovej. Nijakým spôsobom nič neobmedzíme, ani nezrušíme. Každá plocha, ktorá by mohla byť na to používaná a bude mať prevádzkovateľa, ktorý požiada, aby boli stanovené podmienky, bude môcť byť používaná,“ tvrdí Németh.

Tieto plochy budú podľa neho cez ochranné pásma chránené práve proti nekalým praktikám, napríklad developerov.

Chce to nový zákon

Prezident Slovenského národného aeroklubu Ján Mikuš povedal, že letecký zákon by si zaslúžil úplnú rekonštrukciu, nie doplnky.

„Tradičné športové trávnaté letiská, ktorých je na Slovensku 23, tvoria základ lietania vo všeobecnom letectve. Veľká časť z nich je ohrozená, pretože developeri vnímajú tie rovné plochy, kde by sa dalo všeličo postaviť. Už viac ako dvadsať rokov odrážame sústredené útoky v niektorých regiónoch, lebo developeri sa chcú týchto plôch zmocniť,“ uviedol Mikuš. Pripomenul, že na Slovensku zostalo aj 73 letísk pre poľnohospodárske práce.

Veža pre riadenie letov na bratislavskom letisku. Foto: SITA/Diana Černáková.

Kritizoval zároveň návrh na zvýšenie niektorých sankcií za priestupky až na 3,5 tisíca eur. Németh reagoval, že sankcie majú byť odrádzajúce a pôvodný návrh na hornú úroveň pokuty bol 5 000 eur. „Ten, kto dodržiava predpisy, sa nemusí báť sankcií,“ dodal Németh.

Utajená novela

Prezident SFUL Marián Sluk zas kritizoval, že návrh zákona bol pripravovaný v takmer utajenom režime. Keď sa o tom dozvedeli, mali päť dní na pripomienky.

„To je vec, ku ktorej by sa mala vyjadrovať aj odborná letecká spoločnosť. Návrh nezohľadňuje požiadavky, napríklad všeobecného letectva. Vidíme v tom kus nekoncepčnosti, čo poškodzuje všeobecné letectvo, a s tým nemôžeme súhlasiť,“ upozornil Sluk.

Nie je podľa neho možné návrhom zákona vytvárať korupčné prostredie alebo na úkor tohto športu robiť rozvoj niečoho iného. „Chceme si uchrániť to, na čo nám slúžia letiská a svoju činnosť rozvíjať ďalej,“ uzavrel Sluk.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať